Sponsring inom sportens värld

Fotboll är en populär sport över hela världen. Sporten har följare i alla länder och nationer. Att sponsra en fotbollsmatch är därför mycket lönsamt för alla företag. Företag sponsrar fotbollsmästerskap ofta mer för att öka varumärkeskännedom än för att generera omedelbar försäljning eller tjäna snabb inkomst. Genom att annonsera vid stora fotbollsevenemang som världsmästerskap, europeiska mästerskap och cuper som Union of European Football Associations får ett företag visa upp sitt varumärke inför evenemangsdeltagare och TV-publik, vilket kan leda till potentiella kunder. UEFA och FIFA brukar inte heller smyga med att visa upp vilka företag som gått in med sponsring utan dessa företag brukar synas redan från start. Många företag återkommer även från år till år och inför fotbolls EM 2020 är det troligt att stora företag som Coca Cola och McDonalds gå in och betalar.

På en konkurrensutsatt marknad där varje företag kämpar för att få maximal uppmärksamhet är sponsringshändelser ett sätt att upprepa närvaron av ett varumärke. Det kanske inte nödvändigtvis leder till försäljning under evenemanget, men det bidrar till att kunden blir påmind om ett bekant, välkänt och tryggt varumärke vid ett senare köptillfälle. Som du säkert har märkt väljer de flesta annonsörer att sponsra eventet baserat på målgruppen som de skulle vilja kommunicera med – till exempel är Nike mer benägna att sponsra OS då Usain Bolt tidigare har samarbetat med det stora företaget.

Hur sponsrar företag fotbollsmästerskap?
Som tidigare nämnts i artikeln finns det många fördelar med att sponsra fotbollsmästerskap. Denna typen av win-win situation kallas då för sponsring. Frågan är vad evenemangsarrangören får i utbyte. Ett företag betalar evenemangsarrangören ett visst belopp för att i utbyte få deras logga eller produkt visad på olika platser, enligt överenskommelse. Sammanfattningsvis finns det många fördelar med sponsring av fotbollsevenemang, vilket bland annat kan leda till att företaget genererar inkomst eller ökar populariteten av sitt varumärke.